مستر ادز

تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ

مستر ادز

تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ

مستر ادز مجری و مشاور تبلیغات اینترنتی بوده و فعالیت خود را ازاز سالهای قبل با انجام خدمات بهینه سازی سایت آغاز نمود.
امروزه آکادمی مستر ادز به یکی از مراجع تبلیغات اینترنتی، سئو و دیجیتال مارکتینگ بدل شده و دوستان می توانند با مراجعه به وبلاگ سایت، مقالات به روز و تخصصی آنرا مطالعه کرده و آموخته های خود را در کسب و کار خود جاری کنند.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بازاریابی شبکه های اجتماعی یک روش قدرتمند برای همه کسب و کارهای بزرگ وکوچک است تا به موفقیت بیشتری برسند و تعداد مشتریان شان را افزایش دهند. مشتریان شما امروزه دائماً در حال استفاده از شبکه های اجتماعی هستند و اگر شما از پلتفرم هایی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و دیگر شبکه های اجتماعی برای برقراری یک ارتباط فعال با آن ها استفاده نمی کنید، در حال فرصت سوزی هستید. بازاریابی در شبکه های اجتماعی می تواند نتایج قابل توجهی برای موفقیت کسب و کارتان داشته باشد. مشتری های برندتان را پر و پا قرص کند و یا به کل، مشتریان و خریداران جدیدی برای شما ایجاد کند.

تصویری از بازاریابی شبکه های اجتماعی

 بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

عبارت “بازایابی از طریق شبکه های اجتماعی” را در ادامه مطلب ممکن است به شکل “SMM” (خلاصه شده عبارت انگلیسی آن Social-Media-Marketing) استفاده کنیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) شکلی از بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی به منظور دست یابی به اهداف شما در زمینه سهم بازار و برندینگ است. بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل بارگذاری انواع مطالب، تصاویر، به روز رسانی وضعیت ها، ویدئو ها و انواع دیگر محتواهایی است که به مشارکت مخاطب جهت دهی می کنند. همان طور که تبلیغات در فضای مجازی این اثر را دارد.

ما این مطلب را برای شما آماده کرده ایم تا در حکم یک آشنایی با SMM باشد و در واقع آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شما می باشد. همچین این مطلب آموزش هایی به شما می دهد تا حضور کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی را بهبود ببخشید.

با این راهنمایی ها شما می توانید اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خودتان را دریابید.

 

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

پیش از آن که دست به ایجاد یک کمپین SMM بزنید، اهداف تان را مشخص و مرور کنید. شروع یک کمپین SMM بدون داشتن یک استراتژی اجتماعی در ذهن مانند چرخیدن در جنگل بدون نقشه است. خوش می گذرد اما احتمالاً گم می شوید.

وقتی در حال تعریف اهدافتان برای بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید بهتر است به این سوال ها پاسخ دهید:

  • امیدوارید چه دست آوردی از بازاریابی شبکه های اجتماعی عایدتان شود؟
  • مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟
  • مخاطب تان هدف شما کجا هستند؟ چگونه وقت می گذرانند و در کدام شبکه های اجتماعی فعال هستند؟
  • چه پیامی با استفاده از این نوع بازاریابی می خواهید به مخاطبتان منتقل کنید؟

نوع کسب و کارتان به نحوه استراتژی شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی بی شک مرتبط است.

نصویری از استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای مثال، یک بازرگانی آنلاین یا یک کسب و کار مرتبط با سفر (آژانس مسافرتی) که ظرفیت دیده شدن بالایی دارند، می توانند از طریق حضور قوی در اینستاگرام و پینترست ارزش زیادی به دست آورند. کسب و کارهای واسطه ای (که مستقیم با مشتری سر و کار ندارند و  مثلاً بین دو کمپانی تجارت می کنند) یا شرکت های بازاریابی ، ممکن است در توییتر یا لینکدین اهرم های قوی تر برای این کار (SMM) پیدا کنند.

چگونه SMM به شما کمک می کند تا به اهداف بازاریابی تان برسید؟

SMM می توانند در تحقق اهدافی همچون موارد زیر به کمک شما بیایند:

هرچه بیشتر توجه مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی را به کسب و کارتان جلب کنید، راحت تر به هر کدام از اهدافتان در حوزه بازاریابی خواهید رسید.

بهترین راهکار های حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی

آماده بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی هستید؟ در ادامه تعدادی راهکار مفید ارایه داده ایم تا کمپین بازاریابی SMM تان را آغاز کنید.

  • تولید محتوا در شبکه های اجتماعی 

همان طور که پیش تر اشاره شد، طرح ریزی یک برنامه برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یک مرحله ضروریست. جستجوی کلیدواژه ای و جستجوی رقابتی را مد نظر داشته باشید. به کمک این ها می توانید طوفان ذهنی برای خلق ایده و محتوا داشته باشید که از آن طریق توجه مخاطب را به خودتان جلب کنید. رقبایتان در حوزه کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی مشغول چه کاری هستند؟ رصدشان کنید.

  • محتوای اجتماعی عالی

همچون دیگر حوزه های بازاریابی آنلاین، وقتی حرف از SMM باشد محتوا مهم ترین بخش است. مطمئن شوید که به طور منظم محتواهایی تولید و بارگذاری می کنید که برای مخاطب ارزشمند هستند. محتوایی که شما در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید می تواند شامل تصاویر شبکه های اجتماعی، ویدئوها، اینفوگرافیک ها، راهنماها و … باشند.

نقش محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی

  • ارایه تصویر متناسب از برند

استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی این امکان را برای کسب و کارتان فراهم می کند که تصویری از برند شما را در بین پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی پخش کند. از آنجا که هرکدام از شبکه های اجتماعی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند، هویت اصلی کسب و کار شما باید متناسب با ویژگی های این شبکه ها برای مخاطب تصویر شود (با محیط هر یک از آن ها در تناقض نباشد).

  • شبکه های اجتماعی در جهت تبلیغ محتوا

شبکه های اجتماعی یک کانال ارتباطی عالیست که در آن می توانید محتوایی را که در وبسایت یا وبلاگتان منتشر می کنید، به شکل موثرتری با مخاطبانتان در این شبکه ها درمیان بگذارید. زمانی که بتوانید یک دنبال کننده پیگیر و وفادار در شبکه های اجتماعی تان پیدا کنید، مطمئن خواهید بود که هر محتوای جدیدی که تولید و در این شبکه ها به اشتراک می گذارید، به سرعت دیده خواهد شد. هرچه محتوای بهتری تولید کنید، دنبال کننده بیشتری خواهید داشت. این یک رابطه متقابل شگفت انگیز بین SMM و بازاریابی محتوا است.

  • به اشتراک گذاری لینک های مرتبط

در حالی که استفاده از شبکه های اجتماعی یک راه حل عالی برای ساخت محتوای اصیل و منحصر به فرد در جهت به دست آوردن دنبال کننده و طرفدار و علاقه مندان پر و پا قرص است، در عین حال یک فرصت برای ارتباط با سایر زمینه ها و استفاده از محتوای ساخته شده توسط دیگران است. اگر منابع دیگر محتوای عالی و ارزشمندی تولید می کنند که برای مخاطب شما جذاب است، از این که با آن ها ارتباط برقرار کنید، خجالت نکشید. استفاده از لینک های مرتبط (Curated Links) و ارتباط با سایر منابع تولید محتوا به بهبود اعتبار می انجامد، تا آنجا که شاید بتوانید در مقابل شما هم تعدادی بک لینک از دیگران بگیرید (دیگران تمایل به curate linking با شما داشته باشند).

  • رصد کردن رقابت

بسیار مهم است که همیشه نیم نگاهی به رقبایتان داشته باشید. آن ها می توانند اطلاعات ارزشمندی برای جستجوی کلیدواژه ها و سایر اطلاعات مرتبط با بازاریابی محتوا که منجر به افزایش دانش شما در این زمینه می شوند فراهم کنند. اگر رقیبتان در حال استفاده از یک شبکه اجتماعی خاص یا یک تکنیک خاص است که موفقیت آمیز بوده است، شما هم همان کار را بکنید، با این تفاوت که آن را به شکل بهتری انجام دهید.

  • سنجش میزان موفقیت از طریق تحلیل

بدون استفاده از رصد کردن و تحلیل داده ها نمی توانید مشخص کنید که تا چه اندازه استراتژی شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی مفید بوده است. گوگل آنالیتیکس در این زمینه یک ابزار قدرتمند است که به کمک آن می توانید موفق ترین تکنیک هایی که برای SMM استفاده کرده اید را بشناسید. همچنان که به شما کمک می کند تا بتوانید بفهمید کدام تکنیک ها یا استراتژی ها را باید کنار بگذارید. برای رصد کردن پیوسته، تگ های قابل ردیابی را به کمپین های بازاریابی تان در شبکه های اجتماعی اضافه کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که همواره برای تک تک پلتفرم های شبکه های اجتماعی که از آن ها برای SMM استفاده می کنید، آنالیز متناسب را انجام می دهید، که به شما کمک می کند تا دریابید کدام یک از محتواهایی که تولید کرده اید بهترین عملکرد و بازخورد را داشته اند.

 

رقابت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی صرفاً به بهبود ترافیک (بازدید) سایت و افزایش تعداد مشتری محدود نمی شود. بلکه محل مناسبی برای افزایش درک شما از نیازهای مخاطبانتان و همچنین آموختن از آنان است.

  • مدیریت بحران در شبکه های اجتماعی

همیشه همه چیز مطابق انتظار پیش نمی رود. بنابراین بهتر است همیشه یک به اصطلاح Plan B برای روز مبادا داشته باشید تا بتوانید یک آشفتگی احتمالی را از سر بگذرانند.

به عنوان مثال برای هک با یلاک شدن صفحه خود آمادگی لازم را داشته باشید.

چگونه مناسب ترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی انتخاب کنیم؟

در این جا بر این مساله که چگونه هر کدام از شبکه های اجتماعی با توجه به محیط، فضا، ویژگی های اختصاصی و کاربران خاص خودش برای بازاریابی استفاده شوند، مروری کوتاه خواهیم داشت. هر کدام از این شبکه های اجتماعی رویکرد متفاوتی را می طلبند، بنابراین توسعه یک استراتژی اختصاصی برای هرکدام از آن ها یک ضرورت است.

  • فیسبوک

شبکه اجتماعی فیسبوک

محیط دوستانه و غیر رسمی فیسبوک، نیازمند یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی فعال است. با ایجاد یک صفحه شرکتی و تجاری در فیسبوک شروع کنید. در ادامه نیاز خواهید داشت که به ویژگی های بصری دقت بیشتری کنید چرا که در فیسبوک مولفه های بصری یک جنبه کلیدی هستند.

با توجه به این که فیسبوک مکانی است، که مردم برای گفت و گو و تفریح به آن می روند، بهتر است که لحنتان را در این شبکه دوستانه به صورت لطیف و خودمانی نگه دارید. به یاد داشته باشید دست یابی ارگانیک (انتشار مطالب شما بدون هزینه برای دیده شدن) در فیسبوک می تواند بسیار محدود باشد، بنابراین بهتر است یک استراتژی بهینه سازی هزینه تبلیغات در فیسبوک را در نظر بگیرید که می تواند تاثیر عمده در بهبود حضور ارگانیک تان هم داشته باشید.

  • گوگل پلاس

گول پلاس به عنوان یک رقیب فیسبوک پا به عرصه گذاشت، اما اکنون طبقه خاص تری از مخاطبان دارد. بنابراین استفاده از آن برای همه انواع مخاطبان جواب گو نخواهد بود. برخی مخاطبان خاص (اما در عین حال محدود) در گوگل پلاس بسیار فعال هستند (به عبارت دیگر مخاطبان خاص خودش را دارد).

در گوگل پلاس می توانید عکس، ویدئو و لینک به اشتراک بگذارید. همچنین این امکان را دارید تا دنبال کننده هایتان را به گروه های کوچک تری تقسیم کنید. با استفاده از این ویژگی می توانید برخی اطلاعات را از دیگران پنهان کنید در حالی که به برخی اجازه دیدن آن را می دهید. برای مثال ممکن است یک گروه از طرفداران دو آتشه درست کنید و مطالب و بحث های اختصاصی در موضوع مورد نظرتان را فقط با آن ها به اشتراک بگذارید.

ظاهرا گوگل اعلام کرده است که سرویس گوگل پلاس را از صحنه بیرون خواهد برد. این را در برنامه ریزی تان مد نظر قرار دهید.

  • پینترست

پینترست فرصتی فراهم می کند برای به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات (ویترینی از کالاها). در عین حال مناسب توسعه شخصیت (منحصر به فرد بودن) برندهایی است که چشم نواز هستند. اگر می خواهید استراتژی مخصوص برای بازاریابی در پینترست را طراحی کنید، یادتان باشد که عمده مخاطبان این شبکه اجتماعی خانم ها هستند. اگر جامعه هدف شما را خانم ها تشکیل می دهند، حتما باید در این شبکه حضور داشته باشید.

  • توییتر

معرفی شبکه اجتماعی توییتر

توییتر یک ابزار SMM است که به شما کمک می کند تا تازه هایتان را در سراسر وب پخش کنید. توییت کننده های مرتبط با کسب و کارتان را دنبال کنید و در مقابل آن ها نیز شما را دنبال خواهند کرد.

محتوای توییت هایتان را با اخبار، اتفاقات ویژه، سرگرمی، بحث و تبادل نظر ترکیب کنید. یادتان باشد که حتماً توییت های مشتری هایی که از شما تقدیر می کنند یا نکته مثبتی را درباره شما می گویند بازتوییت کنید. ضمناً فراموش نکنید که هیچ سوالی را که از شما پرسیده می شود تا حد امکان بی پاسخ نگذارید. استفاده از توییتر به عنوان یک ابزار بازاریابی در شبکه های اجتماعی بیش از هر چیز حول گفت و گو و ارتباط شکل می گیرد. پس تا می توانید فعال باشید و تعداد بیشتری دنبال کننده پیدا کنید.

  • لینکدین

لینکداین یکی از حرفه ای ترین سایت های بازاریابی شبکه های اجتماعی است. گروه های لینکداین یک محل عالی برای شروع برقراری ارتباط با افراد مختلف در کسب و کار شما یا کسب و کارهای مشابه شماست. همچنین مکان خوبیست تا کسانی را که مثل شما فکر می کنند پیدا کنید. این شبکه همچنین مکان عالی برای پیدا کردن فرصت های شغلی و استخدامی و ارتباط بین کارمندان است.

مشتری ها و مصرف کننده ها رو تشویق کنید تا به کسب و کار شما امتیاز بدهند (از طریق توصیه نامه: Recommendation). این امتیاز ها اعتبار کسب و کار شما را افزایش می دهد و برند شما را بین مشتری های جدید شناخته شده و قابل اتکا می کند. همچین در قسمت سوالات (Questions section) لینکدین جستجو کنید و به سوال هایی که می توانید پاسخ دهید. این کار به شما کمک می کند تا اعتبار و اعتماد کسب کنید.

  • یوتیوب

یوتیوب

یوتوب بهترین مکان به اشتراک گذاری محتوای ویدئویی است که می تواند به عنوان یک ابزار فوق العاده بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از کسب و کارها با هدف آنکه ویدئوهای تولیدی شان به سرعت بین همه پخش شود از یوتوب استفاده می کنند. اما به یاد داشته باشید احتمال موفقیت از این طریق چندان بالا نیست. به جای آن روی استراتژی ساخت ویدئوهای  “چگونه …” (how to…) سرمایه گذاری کنید. این ویدئوها از آنجایی که معمولا در پاسخ به سوال های فراوان در زمینه های مختلف توسط کاربران در گوگل جستجو می شوند: چگونه فلان کار را انجام بدهیم. چگونه مساله فلان را حل کنیم و… بنابراین ساخت چنین ویدئوهایی شانس دیده شدن محتوای تولید شده توسط شما را در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالا می برند.

  • Reddit

ردیت ( که در واقع شکلی از دو واژه Read it است) یا پلترم های مشابه مانند Stumble Upon یا Digg برای اشتراک محتوای متقاعد کننده مناسب هستند. با بیش از 2 میلیارد بازدید صفحات در ماه، ردیت یک ابزار بازاریابی فوق العاده است. اما یادتان باشد که به خاطر ماهیت ردیت و الگوریتم عملکردی اش، تنها و  تنها محتواهایی در آن مورد استقبال قرار می گیرند که به معنی واقعی کلمه  منحصر به فرد و جذاب باشند (چرا که محتوا دائماً در حال ارزیابی توسط کاربران است. هر چه رای مثبت به یک محتوا بیشتر باشد، بیشتر دیده می شود و برعکس). یادتان باشد که کارکردن با ردیت مثل بازی با آتش است. استفاده از محتوای spam گونه یا تمرکز بر محتوای صرفاً در خدمت فروش (بدون جذابیت) می تواند حسابی سرخورده تان کند، چرا که در ردیت خوره های تکنولوژی فراوان اند و اگر منحصر به فرد نباشید به سرعت از مدار توجه خارج می شوید.

اگر محتوایی دارید که فکر می کنید مناسب ردیت است ( بیشتر استفاده کنندگان ردیت جوان، زرنگ، سرخوش، آزادی خواه، معتاد به اینترنت هستند) ، ردیت برایتان مناسب خواهد بود و از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

استفاده از شبکه های اجتماعی مبتی بر موقعیت جغرافیایی

بازاریابی شبکه های اجتماعی مبتی بر موقعیت جغرافیایی

شبکه های اجتماعی مانند ForSquare و Yelp ابزارهای خوبی در جهت بازاریابی برای کسب و کارهایی هستند که با مکانشان شناخته می شوند (خدمت یا کالایی می فروشند که در مکان خاصی انجام می شود. مثلاً اگر کسب و کار شما فروش لوازم خانگی است. احتمالا بخش اصلی درآمد شما از همان محل فروشگاهتان است). بنابراین می توانید در سایت های این شبکه های اجتماعی ثبت نام کنید و مکان خود را دقیقاً مشخص کنید. بهتر است راهکارهای تبلیغاتی مانند پاداش به ازای بازدید و یا تخفیفات ویژه هم در نظر بگیرید. یادتان باشد کسانی که به مکان کسب و کار شما می آیند، می توانند با تلفن همراهشان درباره شما بنویسند. نظرات و یادداشت های مثبت درباره شما حتماً تاثیر به سزایی در دیده شدن بیشترتان از طریق آن شبکه ها و تبدیل کردن بازدیدکننده ها به مشتری دارند.

 

بازاریابیِ غیر رایگان در شبکه های اجتماعی

همه ما از تبلیغات غیر رایگان شبکه های اجتماعی به این علت استقبال می کنیم که میزان دیده شدن ما را به شکلی موثر و با هزینه بهینه افزایش می دهد. اگر درست از این امکان استفاده کنید، به سادگی خواهید دید که محتوای تولیدی شما بیش از دیگران در برابر دید مخاطبان قرار می گیرد. بیشتر شبکه های اجتماعی دارای ظرفیت هدف گذاری بسیار دقیق و خُرد (در جهت خواسته شما) هستند و به شما این امکان را می دهد تا دقیقاً روی آن دسته از مخاطبان هدف که به کسب و کار شما علاقه مند هستند، متمرکز شوید. در ادامه راهنمایی و راهکارهایی برای شروع بازاریابی غیر رایگان شبکه های اجتماعی آمده است:

تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

زیر و بم تبلیغات در چهار شبکه های اجتماعی مهم را بیاموزید : فیسبوک، توییتر، لینکداین و گوگل پلاس

ساخت تبلیغات موثر در فیسبوک

اگر بدانید چگونه از آن استفاده کنید، فیسبوک بی شک از قدرتمندترین پلتفرم ها برای تبلیغات است که می تواند مثل یک پیشرانه برای کسب و کارتان باشد. یادتان باشد فیسبوک فقط برای افزایش میزان شناخته شدن برند نیست، در این راهنما شما می آموزید چگونه تبلیغات موثری در فیسبوک بسازید که به وسیله آن طرفداران واقعی برای خودتان (کسب و کارتان) دست و پا کنید.

تبلیغ مناسب در شبکه اجتماعی فیسبوک

چگونه در توییتر تبلیغ کنیم

بسیاری از کسب و کارها نمی دانند چگونه در توییتر تبلیغ غیر رایگان انجام دهند، در واقع نمی دانند چگونه از این امکان به درستی بهره ببرند. استفاده از توییتر برای این هدف یک روش درست مناسب برای همه ندارد و اگر نمی دانید که چگونه از آن استفاده کنید، احتمال آن که مبلغ زیادی را به باد بدهید وجود دارد. در این راهنما بیاموزید که چگونه در تبلیغات در توییتر مهارت کافی را به دست بیاورید.

 

 

نظرات (۱)

  • مهران بیان
  • به بازاریابی در شبکه های اجتماعی اونقدر توجه شده که دیگه نمیشه گفت شبکه اجتماعی باید گفت شبکه تبلیغاتی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی